Isnin, 28 Mac 2011

Penghidap HIV miliki ganja dijel

SHAH ALAM: Seorang lelaki menghidap HIV positif dijatuhi hukuman penjara enam tahun dan 10 sebatan oleh Mahkamah Tinggi selepas mengaku salah atas pertuduhan pilihan memiliki 484 gram (g) ganja di Batu Caves, dekat sini, tahun lalu.
Hakim Datuk Mohtarudin Baki ketika menjatuhkan hukuman itu terhadap lelaki berusia 42 tahun dan memerintahkan ia berjalan dari tarikh tangkap iaitu pada hari kejadian.

Mohtarudin pada penghakimannya berkata, mahkamah menerima pengakuan salah tertuduh yang ikhlas berdasarkan fakta kes bahawa dadah berkenaan ditemui di parkir rumah dan bukan tempat berkunci. Tertuduh yang kini berjalan menggunakan tongkat pada mulanya tenang dilihat menitiskan air mata apabila dihampiri ahli keluarganya. Mengikut pertuduhan pilihan, bapa dua anak itu didakwa memiliki dadah itu di sebuah rumah di Taman Sri Gombak, Batu Caves, dekat sini, jam 5.50 pagi, pada 7 Januari tahun lalu.
Lelaki itu didakwa mengikut seksyen 6 Akta Dadah Berbahaya 1952 dan boleh dihukum mengikut Seksyen 39A(2) akta sama yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 20 tahun dan sebatan, jika sabit kesalahan.

Bagaimanapun, dia bernasib baik kerana pada awalnya dituduh mengikut pertuduhan asal mengedar mengikut Seksyen 39B akta sama yang memperuntukkan hukuman mati mandatori, jika sabit kesalahan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan